piątek, 2 sierpnia 2013

Test - czy mam depresjię? Nie tylko dla młodych mamuś...

Jak wczoraj zapowiadałam test - skala depresji Hamiltona z interpretacją wyniku.
A uzupełniając wczorajsze pisanie, po przemyśleniach zidentyfikowałam swój problem jako nadgorliwość - staram się być super-mamusio-partnerko-pracownikiem, co to zupkę dla małego sama ugotuje, a nie słoiczek kupi; podłogi będzie miała czyste; rzeczy poprane i doprane większośc plam, obiad "dorosły" złożony z trzech dań, a nie z jednego, i tak dalej w ten deseń... Takie podejście jest mordercze i nieopłacalne - jak życie mi pokazało....

Edynburska Skala Depresji Poporodowej (ESDP) – wersja dla lekarza, pielęgniarki i
położnej (do sumowania wyniku).


1. Byłam zdolna do radości i dostrzegania radosnych stron życia
• tak często jak zazwyczaj (0 punktów)
• trochę rzadziej niż zwykle (1 punkt)
• zdecydowanie rzadziej niż zwykle (2 punkty)
• zupełnie nie byłam zdolna do radości (3 punkty)

2. Patrzyłam w przyszłość z nadzieją
• tak jak zawsze (0 punktów)
• rzadziej niż zawsze (1 punkt)
• zdecydowanie rzadziej niż zwykle (2 punkty)
• nie potrafiłam patrzeć w przyszłość z nadzieją (3 punkty)

3. Obwiniałam się niepotrzebnie, gdy coś mi się nie udawało
• tak w większości przypadków (3 punkty)
• tak, czasami (2 punkty)
• rzadko (1 punkt)
• wcale (0 punktów)
4. Bez istotnej przyczyny odczuwałam lęk i niepokoiłam się
• zupełnie nie (0 punktów)
• raczej nie (1 punkt)
• czasami (2 punkty)
• tak, bardzo często (3 punkty)

5. Czułam się przestraszona i wpadałam w panikę bez większych powodów
• tak, często (3 punkty)
• czasami (2 punkty)
• nie, raczej nie (1 punkt)
• nie, nigdy (0 punktów)

6. Wydarzenia przerastały mnie
• tak, prawie wcale nie dawałam sobie rady (3 punkty)
• czasami nie radziłam sobie tak dobrze jak zwykle (2 punkty)
• przez większość czasu radziłam sobie dobrze (1 punkt)
• radziłam sobie tak dobrze jak zwykle (0 punktów)

7. Czułam się tak nieszczęśliwa, że nie mogłam spać w nocy
• tak, przez większość czasu (3 punkty)
• tak czasami (2 punkty)
• rzadko (1 punkt)
• nie, wcale nie (0 punktów)

8. Czułam się samotna i nieszczęśliwa
• tak, przez większość czasu (3 punkty)
• tak, dość często (2 punkty)
• niezbyt często (1 punkt)
• nie, wcale nie (0 punktów)

9. Czułam się tak nieszczęśliwa, że płakałam
• tak, przez większość czasu (3 punkty)
• tak, dość często (2 punkty)
• tylko sporadycznie (1 punkt)
• nie, wcale nie (0 punktów)

10. Zdarzało się, że myślałam o zrobieniu sobie krzywdy
• tak, dość często (3 punkty)
• czasami (2 punkty)
• bardzo rzadko (1 punkt)
• nigdy (0 punktów

Instrukcja stosowania Edynburskiej Skali Depresji Poporodowej EPDS
1. Matkę należy prosić o podkreślenie odpowiedzi najlepiej pasującej do jej samopoczucia w
ciągu ostatnich 7 dni.
2. Należy uzyskać odpowiedzi na wszystkie 10 punktów.
3. Matka powinna udzielać odpowiedzi samodzielnie, nie należy dopuścić do omawiania
odpowiedzi z kimś trzecim.
4. Matka powinna wypełnić ankietę osobiście, chyba że nie zna języka lub ma kłopoty z
czytaniem.
5. Skalę można stosować aż do 6-8 tygodni po urodzeniu dziecka, aby zbadać samopoczucie
pacjentki. Można w takim przypadku skorzystać z okazji, jaką stwarza wizyta matki z
niemowlęciem u lekarza.
6. Wynik graniczny 10 punktów może świadczyć o problemach emocjonalnych u matki,
kobiety które uzyskają 12 – 13 punktów prawdopodobnie cierpią na depresję poporodową –
wskazana jest konsultacja psychiatryczna, twierdząca odpowiedź na ostatnie pytanie nawet
bez punktacji powyżej 10 wymaga interwencji psychiatry.


Polskie tłumaczenie skali EPDS ukazało się w książce Meir Steiner i Kimberly Yonkers
„Depresja u kobiet” (tłum. Maria Bnińska, wyd. Via Medica, Gdańsk 1999). Użytkownicy
skali mogą ją powielać bez uzyskania dodatkowej zgody, pod warunkiem respektowania praw
autorskich należących do British Journal of Psychiatry (podanie praw autorskich i pełnego
tytułu skali oraz wyżej wymienionego źródła).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz